UCHWAŁA NR LII/1235/14 RADY MIASTA KATOWICE
z dnia 30 lipca 2014 r.
w sprawie nadania Statutu Jednostce Pomocniczej nr 17 Giszowiec
Na podstawie art. 35 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), a także § 38 ust. 1 Statutu miasta Katowice (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2012 r., poz. 6007, z późn. zm.), po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami
Rada Miasta Katowice uchwala:
§ 1. Nadać Jednostce Pomocniczej nr 17 Giszowiec Statut o treści stanowiącej załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierzyć Prezydentowi Miasta Katowice.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Przewodniczący Rady Miasta Katowice
Jerzy Forajter
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LII/1235/14 Rady Miasta Katowice z dnia 30 lipca 2014 r.
STATUT
JEDNOSTKI POMOCNICZEJ MIASTA KATOWICE
NR 17 GISZOWIEC
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Jednostka Pomocnicza nr 17 Giszowiec, zwana dalej Jednostką stanowi wspólnotę samorządową zamieszkałych na jej obszarze mieszkańców.
- Jednostka pomocnicza obejmuje obszar miasta Katowice w granicach określonych w załączniku do uchwały nr XLVI/449/97 Rady Miejskiej Katowic z dnia 29 września 1997 r. w sprawie nazw i granic obszarów działania jednostek pomocniczych samorządu na terenie miasta Katowic, zmienionej uchwałą nr LIII/606/98 Rady Miejskiej Katowic z dnia 19 czerwca 1998 r. w sprawie zmiany uchwały nr XLVI/449/97 Rady Miejskiej Katowic z dnia 29 września 1997 r. w sprawie nazw i granic obszarów działania jednostek pomocniczych samorządu na terenie miasta Katowic.
- Plan miasta Katowice z granicami Jednostki stanowi załącznik do niniejszego Statutu.
§ 2. 1. Celem działania Jednostki jest tworzenie warunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w rozpatrywaniu istotnych spraw związanych z bieżącymi problemami Jednostki.
2. Realizacja celów działania Jednostki odbywa się w ścisłej współpracy z radnymi Rady Miasta Katowice z okręgu wyborczego obejmującego obszar Jednostki.
II. ORGANY JEDNOSTKI
§ 3. 1. Organem stanowiącym Jednostki jest Rada Jednostki, zwana dalej Radą.
2. Organem wykonawczym Jednostki jest Zarząd Jednostki, zwany dalej Zarządem.
§ 4. 1. Działalność organów Jednostki jest jawna.
- Jawność działania organów Jednostki obejmuje w szczególności prawo mieszkańców do informacji o działalności organów, wstępu na sesje Rady, a także dostępu do uchwał i protokołów z posiedzeń organów.
- Protokoły i uchwały Rady oraz Zarządu udostępniane są mieszkańcom w miejscu i godzinach dyżurów członków tych organów.
§ 5. 1. W skład Rady wchodzi 15 radnych.
2. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyborów.
§ 6. Do kompetencji Rady należy w szczególności:
- wybór i odwoływanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady,
- wybór i odwoływanie przewodniczącego i członków Zarządu,
- uchwalanie programów działania Jednostki,
- podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania zadań przekazanych przez organy miasta,
- powoływanie stałych i doraźnych zespołów Rady wraz z określeniem ich składu i zakresu działania,
- udział w przeprowadzaniu konsultacji z mieszkańcami Jednostki na zasadach określonych uchwałami Rady Miasta Katowice,
- występowanie do organów miasta w sprawach wniosków mieszkańców Jednostki, w zakresie jej działania, dotyczących spraw o charakterze publicznym,
- inicjowanie i organizowanie obchodów okolicznościowych związanych z miejscami pamięci narodowej,
- inicjowanie i organizowanie imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych i uroczystości środowiskowych,
- inicjowanie i wspieranie działań na rzecz porządku publicznego we współpracy z Policją i Strażą Miejską,
- występowanie do Rady Miasta Katowice z wnioskami o podjęcie inicjatyw uchwałodawczych w sprawach dotyczących Jednostki,
- składanie propozycji do projektu budżetu miasta,
- wnioskowanie w sprawach miasta dotyczących obszaru Jednostki, w szczególności:
- projektowanych i realizowanych inwestycji oraz remontów,
- planu zagospodarowania przestrzennego,
- godzin funkcjonowania lokali użytkowych oraz lokalizacji zakładów i obiektów, których działalność może być uciążliwa dla otoczenia,
- przebiegu tras linii komunikacyjnych i rozmieszczenia przystanków,
- nazewnictwa ulic i placów publicznych,
- funkcjonowania miejskich instytucji kultury, placówek oświatowych i obiektów rekreacyjno-sportowych.
§ 7. 1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy statutowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
2. Odwołanie przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady może nastąpić na pisemny wniosek poparty przez co najmniej ¼ statutowego składu Rady, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
§ 8. 1. Do obowiązków przewodniczącego Rady należy:
- zwoływanie posiedzeń Rady w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał,
- przygotowanie porządku obrad Rady,
- prowadzenie obrad Rady,
- sporządzanie protokołów z posiedzeń Rady,
- koordynowanie prac zespołów powołanych przez Radę.
2. W razie nieobecności przewodniczącego Rady jego obowiązki przejmuje wiceprzewodniczący Rady
§ 9. 1. W skład Zarządu wchodzi przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz. Przewodniczący Zarządu zwołuje i prowadzi posiedzenia Zarządu.
- W razie nieobecności przewodniczącego Zarządu jego obowiązki przejmuje wiceprzewodniczący Zarządu.
- Kadencja Zarządu trwa do chwili wyboru nowego Zarządu, nie dłużej jednak niż sześć miesięcy po zakończeniu kadencji Rady.
§ 10. 1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego Zarządu bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy statutowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
- Odwołanie przewodniczącego Zarządu może nastąpić na pisemny wniosek co najmniej ¼ statutowego składu Rady bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
- Wybór i odwołanie wiceprzewodniczącego i sekretarza Zarządu następuje na wniosek przewodniczącego Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
- Odwołanie przewodniczącego Zarządu, lub jego rezygnacja z pełnienia funkcji jest równoznaczna z odwołaniem pozostałych członków Zarządu.
§ 11. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- przygotowanie projektów uchwał Rady,
- ślenie sposobu wykonywania uchwał Rady,
- przyjmowanie wniosków mieszkańców Jednostki oraz przedstawianie ich do rozpatrzenia Radzie,
- prowadzenie dokumentacji organów Jednostki,
- łecznych mieszkańców Jednostki,
- informowanie mieszkańców o istotnych sprawach dotyczących Jednostki i miasta.
§ 12. 1. Rada obraduje na posiedzeniach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy, które należą do jej kompetencji.
- O terminie posiedzenia zawiadamia się członków Rady listownie lub w inny skuteczny sposób najpóźniej na 7 dni przed terminem posiedzenia.
- O terminie posiedzenia Rady zawiadamia się także, w sposób określony w ust. 2 radnych Rady Miasta Katowice z okręgu wyborczego obejmującego obszar Jednostki, którzy mogą brać udział w obradach z głosem doradczym.
- W razie pilnej potrzeby, posiedzenie Rady można zwołać na 3 dni przed terminem.
- O terminie posiedzenia powiadamia się mieszkańców Jednostki w sposób zwyczajowo przyjęty.
- Po stwierdzeniu kworum przewodniczący Rady przedstawia porządek obrad, który może być zmieniony w trakcie posiedzenia za zgodą Rady.
- Uchwałom Rady nadaje się formę odrębnych dokumentów opatrzonych datą i numerem kolejnym.
- Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady w głosowaniu jawnym chyba, że niniejszy Statut stanowi inaczej.
- Uchwały Rady podpisuje przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący.
- Z posiedzeń Rady i Zarządu, a także zespołów powoływanych przez Radę sporządza się protokoły, które podpisują prowadzący obrady.
§ 13. 1. Członkowie organów Jednostki swoje funkcje pełnią społecznie.
2. Przewodniczącemu Rady, przewodniczącemu Zarządu i sekretarzowi Zarządu przysługują diety w wysokości ustalonej odrębną uchwałą Rady Miasta Katowice.
III. WSPÓŁDZIAŁANIE Z MIESZKAŃCAMI
§ 14. 1. Członkowie Rady i Zarządu organizują swoje dyżury. Miejsce i terminy dyżurów podawane są do wiadomości mieszkańców Jednostki.
- Sprawy dotyczące działania organów Jednostki oraz sprawy o charakterze publicznym wniesione w czasie dyżurów rozpatrywane są na najbliższym posiedzeniu Rady.
- W dyżurach mogą brać udział radni Rady Miasta Katowice z okręgu wyborczego Jednostki.
IV. FINANSE I NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ JEDNOSTKI § 15. 1. Środki finansowe z budżetu miasta na działalność organów Jednostki przeznaczone są na:
- wydatki administracyjno-biurowe związane z funkcjonowaniem siedziby organów Jednostki,
- wydatki związane z organizacją imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych oraz uroczystości środowiskowych na obszarze Jednostki,
- wydatki na realizację zadań przekazanych przez organy miasta.
2. Siedzibę, obsługę finansową oraz księgową organów Jednostki zapewnia Prezydent Miasta Katowice.
§ 16. 1. Nadzór nad działalnością organów Jednostki sprawuje Rada Miasta Katowice na podstawie kryterium zgodności z prawem, a kontrolę finansowo-księgową Prezydent Miasta Katowice.
2. Przewodniczący Zarządu przedkłada przewodniczącemu Rady Miasta Katowice uchwały Rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.
- Uchwały Rady sprzeczne z prawem są nieważne.
- O nieważności uchwały Rady w całości lub w części orzeka Rada Miasta Katowice w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia doręczenia uchwały.
- W razie powtarzającego się naruszania prawa przez organy Jednostki, Rada Miasta Katowice może w drodze uchwały rozwiązać Radę.
V. ZASADY I TRYB WYBORU ORGANÓW JEDNOSTKI
§ 17. 1. Rada pochodzi z wyboru mieszkańców Jednostki.
- Czynne i bierne prawo wyborcze mają osoby, które najpóźniej w dniu wyborów kończą 18 lat i stale zamieszkują na terenie Jednostki.
- Wybory do Rady są powszechne, równe, bezpośrednie i tajne.
- Wybory do Rady zarządza Rada Miasta Katowice wyznaczając datę wyborów na dzień ustawowo wolny od pracy, przypadający najwcześniej 60 dni od dnia podjęcia uchwały.
- Wybory do Rady przeprowadza Prezydent Miasta Katowice w oparciu o stosowną uchwałę Rady Miasta Katowice.
§ 18. 1. Prezydent Miasta Katowice powołuje Miejską Komisję Wyborczą Jednostek Pomocniczych, zwaną dalej Miejską Komisją, w składzie 7 - 9 osób, w której co najmniej połowę składu wraz z przewodniczącym stanowią radni Rady Miasta Katowice desygnowani na okres kadencji.
- Miejska Komisja na czas wyborów powołuje okręgowe komisje wyborcze, zwane dalej okręgowymi komisjami w składzie 5 - 7 osób.
- Jednostka może stanowić jeden okręg i obwód głosowania lub zostać podzielona na dwa lub więcej okręgów, względnie obwodów głosowania.
- W przypadku gdy Jednostka podzielona jest na dwa lub więcej okręgów wyborczych Miejska Komisja powołuje osiedlową komisję wyborczą jednostki, zwaną dalej osiedlową komisją.
- Okręgowa komisja powołuje obwodowe komisje wyborcze, zwane dalej obwodowymi komisjami w składzie 5 - 7 osób, w tym jednego pracownika samorządowego.
- Naboru członków obwodowych komisji dokonuje się poprzez ogłoszenia w prasie spośród osób, które stale zamieszkują na terenie miasta Katowice.
- W razie większej ilości zgłoszeń skład obwodowych komisji ustala się drogą losowania.
- W skład każdej komisji wyborczej wchodzą: przewodniczący i wiceprzewodniczący wyłonieni w drodze wewnętrznych wyborów zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym oraz członkowie.
- W skład komisji wyborczych mogą wchodzić wyłącznie osoby nie będące w stosunku do osób kandydujących do rady w danej Jednostce: zstępnymi, wstępnymi, rodzeństwem lub małżonkami.
- Osoba wchodząca w skład komisji wyborczej traci członkostwo w komisji z chwilą rejestracji jej kandydatury na radnego.
- Osobom wchodzącym w skład okręgowej komisji, obwodowej komisji, osiedlowej komisji przysługują diety w wysokości ustalonej odrębną uchwałą Rady Miasta Katowice.
- Obsługę organizacyjno - techniczną, w tym także sporządzenie i przekazanie spisów wyborców, zapewnia komisjom wyborczym Prezydent Miasta Katowice.
§ 19. Do zadań Miejskiej Komisji należy:
- ów do rad jednostek pomocniczych na terenie miasta,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa wyborczego,
- udzielanie komisjom wyborczym wiążących wytycznych i wyjaśnień,
- tworzenie okręgów wyborczych i ustalanie liczby radnych wybieranych w poszczególnych okręgach,
- powoływanie okręgowych i osiedlowych komisji i ustalanie ich siedzib, najpóźniej 45 dni przed wyborami,
- rozpatrywanie skarg na działalność komisji wyborczych,
- ustalanie wzorów formularzy: zgłoszenia kandydata, protokołu rejestracji kandydata, list kandydatów, kart do głosowania i protokołów głosowania,
8)rozpatrywanie protestów wyborczych i orzekanie o ważności wyborów.
§ 20. Do zadań osiedlowej komisji należy:
- czuwanie nad przestrzeganiem prawa wyborczego na terenie Jednostki,
- ustalenie w oparciu o protokoły komisji okręgowych wyników głosowania i składu Rady,
- podanie wyników głosowania w Jednostce do wiadomości publicznej oraz przekazanie ich do Miejskiej Komisji.
§ 21. Do zadań okręgowej komisji należy:
1)najpóźniej 20 dni przed terminem wyborów:
- podział okręgu na obwody głosowania z uwzględnieniem granic stałych obwodów głosowania,
- wyznaczanie siedzib obwodowych komisji,
- powoływanie składów obwodowych komisji,
- rejestracja kandydatów na radnych,
- podanie do publicznej wiadomości list kandydatów,
- przeprowadzenie wyborów na terenie okręgu,
- czuwanie nad przestrzeganiem prawa wyborczego na terenie okręgu, także w dniu wyborów,
- przyjęcie protokołów głosowania od obwodowych komisji,
- ustalenie wyników głosowania na terenie okręgu i podanie ich do wiadomości publicznej w siedzibie komisji,
8)przekazanie wyników wraz z dokumentacją głosowania do osiedlowej komisji lub Miejskiej Komisji.
§ 22. Do zadań obwodowej komisji należy:
- przeprowadzenie głosowania w obwodzie,
- czuwanie nad przestrzeganiem prawa wyborczego w miejscu i czasie głosowania,
- ustalenie wyników głosowania w obwodzie i podanie ich do publicznej wiadomości w siedzibie komisji,
- przekazanie protokołów głosowania do właściwej okręgowej komisji.
§ 23. 1. Kandydatów do Rady zgłasza się pisemnie okręgowej komisji w trakcie dyżurów pełnionych w siedzibie komisji, w okresie pomiędzy 40 a 30 dniem przed terminem wyborów.
- Zgłoszenie kandydata musi zawierać: imię, nazwisko, adres zamieszkania, wiek, nr PESEL, zawód, zgodę na kandydowanie, oraz zgodę na udostępnienie danych osobowych do wykorzystania w kampanii wyborczej.
- Zgłoszenie może zawierać adnotację o poparciu kandydata przez organizację polityczną lub społeczną, potwierdzonym pisemnie przez właściwy statutowo organ.
- Zgłoszenie kandydata musi mieć pisemne poparcie co najmniej 20 wyborców z terenu Jednostki.
- Do zgłoszenia kandydata uprawnionych jest dwóch pierwszych wyborców na liście poparcia lub sam kandydat.
- Przyjmujący zgłoszenie członek komisji obowiązany jest w obecności zgłaszających dokonać sprawdzenia prawidłowości zgłoszenia, a w razie stwierdzenia wad odmówić rejestracji zgłoszenia.
- Okręgowa komisja dokona skreślenia z listy kandydata w razie zgonu, zmiany miejsca zamieszkania lub wycofania zgody na kandydowanie, o czym niezwłocznie powiadamia wyborców.
- Warunkiem przeprowadzenia wyborów w Jednostce jest zgłoszenie liczby kandydatów co najmniej o 50 % większej od liczby mandatów.
- Okręgowa komisja ogłasza nazwiska kandydatów, wymienionych w porządku alfabetycznym, do publicznej wiadomości, najpóźniej 20 dni przed wyborami.
10.Jeżeli w przewidywanym terminie nie zostanie zgłoszona w danym okręgu wymagana liczba
kandydatów, to wyborów nie przeprowadza się, o czym okręgowa komisja powiadamia mieszkańców i Miejską
Komisję. Wybory do Rady Jednostki w takim przypadku zarządzone zostaną ponownie po zgłoszeniu kolejnej
inicjatywy mieszkańców, popartej przez co najmniej 10% mieszkańców Jednostki, posiadających czynne prawo
wyborcze.
§ 24. 1. Prezydent Miasta Katowice zapewni w środkach masowego przekazu informacje o zarządzonych wyborach pozwalające skutecznie poinformować mieszkańców o ich terminie, zasadach i trybie, a także zachęcić do wzięcia udziału w wyborach.
- W dniu głosowania oraz w dniu poprzedzającym głosowanie prowadzenie agitacji na rzecz kandydatów jest zakazane.
- W lokalu wyborczym wszelkie formy agitacji są zabronione.
§ 25. 1. Głosowanie odbywa się w lokalu obwodowej komisji bez przerwy w godzinach od 7.00 do 19.00.
- Przed rozpoczęciem głosowania obwodowa komisja sprawdza, czy są karty do głosowania, czy urna jest pusta, czy są w lokalu warunki zapewniające tajność głosowania a następnie zamyka i pieczętuje urnę, której nie wolno otwierać do końca głosowania.
- Od chwili otwarcia lokalu wyborczego, aż do jego zamknięcia, w lokalu powinni być obecni co najmniej trzej członkowie obwodowej komisji, w tym przewodniczący lub jego zastępca.
- Przewodniczący komisji czuwa nad utrzymaniem porządku w czasie głosowania, w tym celu ma prawo żądać opuszczenia lokalu wyborczego przez osoby zakłócające porządek i spokój lub prowadzące agitację wyborczą.
- Wyborca otrzymuje kartę do głosowania po sprawdzeniu dokumentu tożsamości i po potwierdzeniu udziału w głosowaniu przez złożenie podpisu w spisie wyborców.
- Wyborca ujęty w spisie, a nie posiadający dokumentu tożsamości może otrzymać kartę do głosowania jeżeli jego tożsamość potwierdzi dwóch innych wyborców znanych komisji.
- Wyborca nie ujęty w spisie może wziąć udział w głosowaniu, jeśli z jego dowodu osobistego wynika zameldowanie na stałe na obszarze Jednostki – wyborcę takiego obwodowa komisja dopisuje do spisu wyborców.
- Karta do głosowania zawiera nazwiska kandydatów w porządku alfabetycznym.
- Wyborca głosuje na jednego kandydata przez postawienie znaku „X” w kratce z lewej strony obok nazwiska kandydata na którego głosuje.
§ 26. 1. Niezwłocznie po zakończeniu głosowania obwodowa komisja ustala wyniki głosowania.
- Kart do głosowania przedartych nie bierze się pod uwagę.
- Karty do głosowania inne niż urzędowo ustalone są nieważne.
- Głos uważa się za nieważny, jeżeli na karcie do głosowania umieszczono znak „X”w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów lub nie postawiono tego znaku w kratce z lewej strony obok nazwiska żadnego kandydata umieszczonego na karcie do głosowania.
- Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk albo poczynienie innych dopisków nie pociąga za sobą skutków prawnych i nie wpływa na ważność głosu.
- Z ustalenia wyników wyborów obwodowa komisja sporządza protokół według wzoru ustalonego przez Miejską Komisję który, w dwóch egzemplarzach, podpisują wszyscy członkowie komisji.
- Jeden egzemplarz obwodowa komisja wywiesza do publicznej wiadomości w siedzibie komisji, a drugi przekazuje do okręgowej komisji.
- Na podstawie protokołów komisji obwodowych, okręgowa komisja ustala wyniki wyborów w okręgu.
- Za wybranych do Rady uważa się kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów, większą niż jeden, w ramach liczby mandatów dla danego okręgu.
- W przypadku osiągnięcia przez dwóch lub więcej kandydatów równej liczby głosów sytuującej ich na ostatnim miejscu mandatowym, o rozdziale mandatów decyduje losowanie w okręgu.
- Po ustaleniu wyników wyborów okręgowa komisja sporządza w dwóch egzemplarzach protokół wyników wyborów, według wzoru Miejskiej Komisji zawierający w szczególności:
- liczbę osób uprawnionych do głosowania,
- liczbę oddanych głosów,
- liczbę głosów nieważnych,
- liczbę głosów ważnych,
- liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów,
- nazwiska i imiona wybranych radnych.
- Jeden egzemplarz protokołu okręgowa komisja wywiesza do publicznej wiadomości w siedzibie komisji, a drugi przekazuje do Miejskiej Komisji.
- Karty do głosowania, spisy wyborców i inne dokumenty obwodowych komisji przewodniczący tych komisji przekazują do Miejskiej Komisji.
- Dokumenty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów do Rady przechowuje się w Urzędzie Miasta.
- Karty do głosowania wykorzystane i niewykorzystane w czasie wyborów oraz spisy wyborców, po upływie 6 miesięcy od dnia stwierdzenia ważności wyborów w danym okręgu, są niszczone.
§ 27. 1. W terminie 7 dni od dnia wyborów wyborca może wnieść do Miejskiej Komisji na piśmie udokumentowany protest przeciwko ważności wyborów.
- Protesty wyborców rozpatruje Miejska Komisja w terminie 30 dni od dnia wyborów na posiedzeniu jawnym, po uprzednim zawiadomieniu zainteresowanych.
- Od rozstrzygnięcia Miejskiej Komisji wnoszącemu protest przysługuje w terminie 14 dni odwołanie do Rady Miasta Katowice, która podejmuje rozstrzygnięcie w tej sprawie w ciągu 60 dni od daty wniesienia odwołania.
- Miejska Komisja orzeka o nieważności wyborów w okręgu lub o nieważności wyboru radnego, jeżeli w wyborach dopuszczono się przestępstw przeciwko wyborom lub naruszania przepisów Kodeksu wyborczego, które wywarły istotny wpływ na wyniki głosowania lub ich ustalenie – w tym przypadku Miejska Komisja określa w jakim zakresie i od jakiej czynności należy rozpocząć nowe postępowanie wyborcze.
- W razie braku protestów przeciwko ważności wyborów na terenie Jednostki, a także po rozpatrzeniu protestów wyborczych, Miejska Komisja stwierdza ważność wyborów na terenie Jednostki i rozwiązuje przynależne do niej okręgowe (osiedlowe) i obwodowe komisje wyborcze.
- W terminie 30 dni od dnia stwierdzenia ważności wyborów na terenie Jednostki, przewodniczący Rady Miasta Katowice zwołuje pierwszą sesję Rady.
- Do czasu wyboru przewodniczącego Rady sesję prowadzi przewodniczący Rady Miasta Katowice lub wyznaczony przez niego radny Rady Miasta Katowice.
§ 28. 1. Wygaśniecie mandatu radnego następuje wskutek:
- śmierci,
- pisemnego zrzeczenia się mandatu,
- utraty prawa wybieralności,
- prawomocnego wyroku sądu, orzeczonego za przestępstwa umyślne.
- Wygaśnięcie mandatu radnego stwierdza Rada w drodze uchwały, najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od wystąpienia przyczyny.
- O wygaśnięciu mandatu radnego Zarząd powiadamia mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty oraz Miejską Komisję.
- Stwierdzając wygaśnięcie mandatu radnego, Rada podejmuje uchwałę o wstąpieniu na jego miejsce kandydata, który w wyborach uzyskał kolejno największą ilość głosów większą niż jeden, a nie utracił prawa wybieralności. Przy równej liczbie głosów przeprowadza się losowanie.
- Wygaśnięcie mandatu następuje także w przypadkach:
- podziału lub połączenia Jednostek,
- rozwiązania Rady.
§ 29. 1. Rozwiązanie Rady przed upływem kadencji może nastąpić w drodze referendum, na pisemny wniosek poparty przez co najmniej 5 % wyborców, chyba że do końca kadencji Rady pozostało mniej niż 6 miesięcy. O rozpoczęciu zbierania podpisów powiadamia się przewodniczącego Rady Miasta Katowice.
- Termin i sposób przeprowadzania referendum określa Rada Miasta Katowice odrębną uchwałą.
- Referendum jest ważne jeśli wzięło w nim udział co najmniej 10 % uprawnionych do głosowania.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 30. Uchwalenie i zmiana Statutu Jednostki następuje w drodze uchwały Rady Miasta Katowice, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami Jednostki.
§ 31. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Statucie mają odpowiednio zastosowanie postanowienia ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy oraz Statutu miasta Katowice.
§ 32. Statut Jednostki podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.