katowice dla odmiany150          RD17 Logo ml 800

A A A

 W Państwie Polskim w czasach przemian ustroju politycznego, wiele Ustaw zostało poddanych nowelizacji, wiele zostało powołanych do życia. Obecny ustrój i poglądy społeczeństwa doprowadziły do nowych reform ustawowych. Jedna z nich, która po 1989 roku weszła w życie, to reforma samorządowa z 1990 roku – stanowiła przejście od centralistycznego zarządzenia państwem do samorządności obywatelskiej. W odczuciu obywateli niewiele się jednak zmieniło. Władza samorządowa urzędowała w tych samych siedzibach, co ich poprzednicy. Mieszkańcy swoje sprawy dalej załatwiali w Urzędach Gmin lub Miast. Pozostał nawet powszechny wśród obywateli sposób głosowania – głos na pierwszego z listy. Nadal Nasz kraj był podzielony na dwie grupy. Oni, – czyli władza, oraz My, – czyli mieszkańcy. Odpowiedzią na większą aktywność mieszkańców jest rozwój jednostek pomocniczych gminy. Jednostki są pomostem w pionowym i poziomym rozumieniu zasady pomocniczości. Ze względu na specyfkę działania, oddolny i społeczny charakter przypominają organizacje pozarządowe.

 Jednostki pomocnicze gminy w ujęciu obecnie obowiązującej Ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
Ustawodawca w sposób bardzo ogólny zarysował instytucję jednostek pomocniczych gminy w ustawie, pozostawiając swobodę w tym zakresie prawu miejscowemu. Najważniejszym elementem Ustawy jest art. 5

1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy miasto.
2. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy.

CZYM WIEC SĄ JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY?

 Ustawa nie podaje defnicji. Jednak przez analogię do uregulowań w kwestii gminy, powiatu czy województwa, należy wskazać, że jest to wspólnota terytorialna mieszkańców. W odróżnieniu od jednostek samorządowych, jednostki pomocnicze nie posiadają osobowości prawnej i w związku z tym nie mogą we własnym imieniu i na własną odpowie-dzialność podejmować czynności prawnych. Ich działanie zależne jest od gminy. To gmina określa kompetencje, sposób wyboru, granice jednostki. Gmina została wyposażona w kompetencje do określenia:


- sposobu powołania jednostki pomocniczej,
- nazwy i obszarów jednostki pomocniczej, w tym ilości zamieszkujących na tym obszarze mieszkańców,
- zasad i trybu wyborów organów jednostki pomocniczej,
- zadań organów jednostki pomocniczej i sposobów organizacji,
- zakresu zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposobu ich realizacji,
- zakresu i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.

 Rada Gminy dokonuje tego w drodze uchwały określającej zasady powoływania i funkcjonowania jednostek pomocniczych gminy, a następnie nadającej statut konkretnej jednostce pomocniczej. Gmina tworzy na swoim terenie jednostki pomocnicze o równorzędnym statucie. Następnie w poszczególnych jednostkach przeprowadzane są wybory organów Rad Jednostek Pomocniczych. Pełne zadania i określenia elementów powołania jednostek reguluje Ustawa, która odróżnia powoływania rady w sołectwach, gminach czy województwach. W naszym przypadku skupiamy się na procesie zgodnym z Radą Gminy. W gminach posiadających statut miasta, Ustawa z 1990 roku o samorządach terytorialnych, umożliwia utworzenie jednostek pomocniczych. W przypadku dzielnic precyzyjnie określa liczbę radnych oraz konieczność wyboru Zarządu i Przewodniczącego Zarządu. W celu realizacji zadań Rada Miasta wydziela część budżetu gminy z przeznaczeniem na roczne zadania Rady Jednostki Samorządowej. Miasto Katowice przeznacza obecnie kwotę 150 000,00 PLN na każdą z poszczególnych dzielnic, w której powołana zostaje trenowa jednostka.

ZARZĄDZANIE JEDNOSTKĄ POMOCNICZĄ GMINY – DZIELNICĄ

 Ustawodawca w przepisie art. 37 cytowanej ustawy stanowi, iż organem uchwałodawczym w dzielnicy jest rada o liczbie członków ustalonej według art. 17, nie więcej jednak niż 21, natomiast organem wykonawczym w dzielnicy jest Zarząd na czele, którego stoi Przewodniczący. Natomiast artykuł 37a uprawnia Przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej do udziału w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu. Przepis artykułu 48 cytowanej ustawy zezwala jednostce pomocniczej na zarządzanie mieniem komunalnym i korzystanie z niego oraz rozporządzania dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie. Wobec analizy przepisów Ustawy o samorządzie gminnym, należy stwierdzić, że ustawodawca nie nakłada na gminę żadnych obowiązków w zakresie ich kształtowania i utworzenia jednostek.

ZADANIA JEDNOSTKI POMOCNICZEJ

 Konsekwencją określenia roli jednostki pomocniczej gminy jest przypisanie jej zadań oraz kompetencji w Statucie Rady Jednostki Pomocniczej. Znajdziemy następujące określenia: cele, zadania, zakres działań, zadania organów. Większość zadań możemy realizować w tzw. „projektach miękkich”, ale można też rozszerzać zadania zgodnie z zapotrzebowaniem mieszkańców. Poniższe przykłady odzwierciedlają główną istotę zadań które przyszła rada może wnieść w życie.
- organizowanie, inicjowanie i koordynowanie przedsięwzięć (inicjatyw) mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców Osiedla;
- opiniowanie projektu budżetu Miasta,
- zapewnianie ścisłego współdziałania z Radą Miejską i jej Komisjami oraz Prezydentem Miasta;
- uczestnictwo przedstawiciela Rady Jednostki, w komisjach przetargowych organizowanych przez jednostki organizacyjne Miasta, w tym administracje nieruchomościami, w zakresie spraw w całości realizowanych na obszarze Osiedla wraz z oceną realizacji tych zadań;
- uczestnictwo w planowaniu, budowy i remontów obiektów komunalnych, w tym: dróg i ulic oraz ich oświetlenia, wodociągów, kanalizacji, sieci zaopatrujących w energię elektryczną i cieplną budynki mieszkalne, urządzeń sportowych; planu rzeczowego i fnansowego zakładania i utrzymania zieleni komunalnej oraz terenów rekreacyjnych,
- umożliwienie uczestnictwa społeczności lokalnych w rozstrzyganiu spraw związanych z interesem ogólnomiejskim, a mającym wpływ na warunki życia w miejscu zamieszkania,
- przedstawianie opinii odnośnie uchwalania studium uwarunkowań i kierunków zago-spodarowania przestrzennego dzielnicy oraz planów szczegółowego zagospodarowania przestrzennego Osiedla, a także jego zmian,
- wspieranie inicjatyw i działań służących integracji społeczności osiedlowej.

 Opisane przykłady, które Jednostka Pomocnicza wdroży w życie, spełni dwie podstawowe funkcje: opiniotwórczą i inicjatywną, ponadto decydującą – jedynie w nielicznych przykładach, jednak decyzje te podejmowane są w imieniu gminy. Jednostka Pomocnicza podlega kontroli władz miasta i jest zależna pod względem fnansowym.

Wiadomości

Dyżur 3.04.2024 r.

KOMUNIKAT
 
 
Dyżur Radnych Rady Dzielnicy nr 17 Giszowiec odbędzie się 3.04.2024 r. w godzinach od 17.00 do 18.00
w siedzibie Rady w ,,Gawlikówce". 

BUDŻET OBYWATELSKI I ZIELONY BUDZET

Do 8.04.2024 r. trwa nabór wniosków do XI edycji Budżetu Obywatelskiego
i V edycji Zielonego Budżetu.
 
 
HARMONOGRAM 11.EDYCJI BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
 
1. 11 marca - 8 kwietnia 2024 r.- zgłaszanie projektów zadań do Budżetu Obywatelskiego,
 
2. do 30 kwietnia 2024 r. - weryfikacja formalna wraz z ogłoszeniem jej wyników,
 
3. do 1 lipca 2024 r. - łączenie zgłoszonych wniosków oraz możliwość zgłoszenia zastrzeżeń lub uwag do projektu,
 
4. do 19 sierpnia 2024 r.- weryfikacja merytoryczna wraz z ogłoszeniem jej wyników,
 
5. do 30 sierpnia 2024 r. - wycofanie wniosku do Budżetu Obywatelskiego,
 
6. 10 - 23 września 2024 r. - głosowanie,
 
7. do 30 września 2024 r. - podanie wyników głosowania – oficjalne zamknięcie procesu wyboru zadań do realizacji.
 
Wydział Komunikacji Społecznej
Urząd Miasta Katowice
Rynek 13, pok. 205 (II piętro), 40-003 Katowice
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: 32 259 33 05 | 32 259 38 51 | 32 259 31 42
HARMONOGRAM 5.EDYCJI ZIELONEGO BUDŻETU
 
1. Zgłaszanie projektów zadań do Zielonego Budżetu - od 11 marca do 8 kwietnia 2024 r.
 
2. I etap weryfikacji wraz z ogłoszeniem wyników weryfikacji - do 23 maja 2024 r.
 
3. II etap weryfikacji wraz z ogłoszeniem wyników II etapu weryfikacji - do 11 września 2024 r.
 
4. Etap prac Zespołu Oceniającego - do 23 września 2024 r.
 
5. Ogłoszenie wyników pracy Zespołu Oceniającego oraz informacji o wyborze zadań do realizacji - do 30 września 2024 r.
 
Wydział Komunikacji Społecznej
Urząd Miasta Katowice
Rynek 13, pok. 205 (II piętro), 40-003 Katowice
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: 32 259 33 05 | 32 259 38 51 | 32 259 31 42
 
 

Terminy posiedzeń i dyżurów Rady Dzielnicy nr 17 Giszowiec

Ulotka 2024 1

Plan posiedzeń i dyżurów na 2023 r.

Plan posiedzeń i dyżurów Rady Dzielnicy nr 17 Giszowiec

                                       na 2023 rok

Posiedzenia

Dyżury

11.01.23 r.

4.01.23 r.

15.02.23 r.

1.02.23 r.

19.04.23 r.

1.03.23 r.

24.05.23 r.

5.04.23 r.

21.06.23 r.

10.05.23 r.

13.09.23 r.

7.06.23 r.

8.11.23 r.

6.09.23 r.

4.10.23 r.

8.11.23 r.

6.12.23 r.

Miejsce posiedzeń oraz dyżurów: Miejski Dom Kultury „Szopienice-Giszowiec”, Filia nr 2 Plac pod Lipami 1, 3-3a Katowice-Giszowiec „Gawlikówka”.

Rozpoczęcie posiedzeń: godzina 18.00. Dyżur: od godziny 17.00 do 18.00.

Informacja o sposobie odbywania posiedzeń i dyżurów dostępna będzie na stronie internetowej Rady, na BIP-ie UM Katowice.

 

Przyjdż i namaluj swoją dzielnicę

 

IMG 20220811 WA0001