katowice dla odmiany150          RD17 Logo ml 800

A A A

 W Państwie Polskim w czasach przemian ustroju politycznego, wiele Ustaw zostało poddanych nowelizacji, wiele zostało powołanych do życia. Obecny ustrój i poglądy społeczeństwa doprowadziły do nowych reform ustawowych. Jedna z nich, która po 1989 roku weszła w życie, to reforma samorządowa z 1990 roku – stanowiła przejście od centralistycznego zarządzenia państwem do samorządności obywatelskiej. W odczuciu obywateli niewiele się jednak zmieniło. Władza samorządowa urzędowała w tych samych siedzibach, co ich poprzednicy. Mieszkańcy swoje sprawy dalej załatwiali w Urzędach Gmin lub Miast. Pozostał nawet powszechny wśród obywateli sposób głosowania – głos na pierwszego z listy. Nadal Nasz kraj był podzielony na dwie grupy. Oni, – czyli władza, oraz My, – czyli mieszkańcy. Odpowiedzią na większą aktywność mieszkańców jest rozwój jednostek pomocniczych gminy. Jednostki są pomostem w pionowym i poziomym rozumieniu zasady pomocniczości. Ze względu na specyfkę działania, oddolny i społeczny charakter przypominają organizacje pozarządowe.

 Jednostki pomocnicze gminy w ujęciu obecnie obowiązującej Ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
Ustawodawca w sposób bardzo ogólny zarysował instytucję jednostek pomocniczych gminy w ustawie, pozostawiając swobodę w tym zakresie prawu miejscowemu. Najważniejszym elementem Ustawy jest art. 5

1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy miasto.
2. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy.

CZYM WIEC SĄ JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY?

 Ustawa nie podaje defnicji. Jednak przez analogię do uregulowań w kwestii gminy, powiatu czy województwa, należy wskazać, że jest to wspólnota terytorialna mieszkańców. W odróżnieniu od jednostek samorządowych, jednostki pomocnicze nie posiadają osobowości prawnej i w związku z tym nie mogą we własnym imieniu i na własną odpowie-dzialność podejmować czynności prawnych. Ich działanie zależne jest od gminy. To gmina określa kompetencje, sposób wyboru, granice jednostki. Gmina została wyposażona w kompetencje do określenia:


- sposobu powołania jednostki pomocniczej,
- nazwy i obszarów jednostki pomocniczej, w tym ilości zamieszkujących na tym obszarze mieszkańców,
- zasad i trybu wyborów organów jednostki pomocniczej,
- zadań organów jednostki pomocniczej i sposobów organizacji,
- zakresu zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposobu ich realizacji,
- zakresu i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.

 Rada Gminy dokonuje tego w drodze uchwały określającej zasady powoływania i funkcjonowania jednostek pomocniczych gminy, a następnie nadającej statut konkretnej jednostce pomocniczej. Gmina tworzy na swoim terenie jednostki pomocnicze o równorzędnym statucie. Następnie w poszczególnych jednostkach przeprowadzane są wybory organów Rad Jednostek Pomocniczych. Pełne zadania i określenia elementów powołania jednostek reguluje Ustawa, która odróżnia powoływania rady w sołectwach, gminach czy województwach. W naszym przypadku skupiamy się na procesie zgodnym z Radą Gminy. W gminach posiadających statut miasta, Ustawa z 1990 roku o samorządach terytorialnych, umożliwia utworzenie jednostek pomocniczych. W przypadku dzielnic precyzyjnie określa liczbę radnych oraz konieczność wyboru Zarządu i Przewodniczącego Zarządu. W celu realizacji zadań Rada Miasta wydziela część budżetu gminy z przeznaczeniem na roczne zadania Rady Jednostki Samorządowej. Miasto Katowice przeznacza obecnie kwotę 150 000,00 PLN na każdą z poszczególnych dzielnic, w której powołana zostaje trenowa jednostka.

ZARZĄDZANIE JEDNOSTKĄ POMOCNICZĄ GMINY – DZIELNICĄ

 Ustawodawca w przepisie art. 37 cytowanej ustawy stanowi, iż organem uchwałodawczym w dzielnicy jest rada o liczbie członków ustalonej według art. 17, nie więcej jednak niż 21, natomiast organem wykonawczym w dzielnicy jest Zarząd na czele, którego stoi Przewodniczący. Natomiast artykuł 37a uprawnia Przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej do udziału w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu. Przepis artykułu 48 cytowanej ustawy zezwala jednostce pomocniczej na zarządzanie mieniem komunalnym i korzystanie z niego oraz rozporządzania dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie. Wobec analizy przepisów Ustawy o samorządzie gminnym, należy stwierdzić, że ustawodawca nie nakłada na gminę żadnych obowiązków w zakresie ich kształtowania i utworzenia jednostek.

ZADANIA JEDNOSTKI POMOCNICZEJ

 Konsekwencją określenia roli jednostki pomocniczej gminy jest przypisanie jej zadań oraz kompetencji w Statucie Rady Jednostki Pomocniczej. Znajdziemy następujące określenia: cele, zadania, zakres działań, zadania organów. Większość zadań możemy realizować w tzw. „projektach miękkich”, ale można też rozszerzać zadania zgodnie z zapotrzebowaniem mieszkańców. Poniższe przykłady odzwierciedlają główną istotę zadań które przyszła rada może wnieść w życie.
- organizowanie, inicjowanie i koordynowanie przedsięwzięć (inicjatyw) mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców Osiedla;
- opiniowanie projektu budżetu Miasta,
- zapewnianie ścisłego współdziałania z Radą Miejską i jej Komisjami oraz Prezydentem Miasta;
- uczestnictwo przedstawiciela Rady Jednostki, w komisjach przetargowych organizowanych przez jednostki organizacyjne Miasta, w tym administracje nieruchomościami, w zakresie spraw w całości realizowanych na obszarze Osiedla wraz z oceną realizacji tych zadań;
- uczestnictwo w planowaniu, budowy i remontów obiektów komunalnych, w tym: dróg i ulic oraz ich oświetlenia, wodociągów, kanalizacji, sieci zaopatrujących w energię elektryczną i cieplną budynki mieszkalne, urządzeń sportowych; planu rzeczowego i fnansowego zakładania i utrzymania zieleni komunalnej oraz terenów rekreacyjnych,
- umożliwienie uczestnictwa społeczności lokalnych w rozstrzyganiu spraw związanych z interesem ogólnomiejskim, a mającym wpływ na warunki życia w miejscu zamieszkania,
- przedstawianie opinii odnośnie uchwalania studium uwarunkowań i kierunków zago-spodarowania przestrzennego dzielnicy oraz planów szczegółowego zagospodarowania przestrzennego Osiedla, a także jego zmian,
- wspieranie inicjatyw i działań służących integracji społeczności osiedlowej.

 Opisane przykłady, które Jednostka Pomocnicza wdroży w życie, spełni dwie podstawowe funkcje: opiniotwórczą i inicjatywną, ponadto decydującą – jedynie w nielicznych przykładach, jednak decyzje te podejmowane są w imieniu gminy. Jednostka Pomocnicza podlega kontroli władz miasta i jest zależna pod względem fnansowym.

Wiadomości

Dyżur - 4.10.2023 r.

KOMUNIKAT
 
 
Dyżur Radnych Rady Dzielnicy nr 17 Giszowiec odbędzie się 4.10.2023 r.w godzinach od 17.00 do 18.00
w siedzibie Rady w ,,Gawlikówce". 

Komunikat

Komunikat

BUDŻET OBYWATELSKI

X EDYCJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO

  • W ramach tegorocznej, 10. edycji budżetu obywatelskiego w Katowicach mieszkańcy będą decydowali o wydatkowaniu ponad 20 mln zł z budżetu miasta z czego 3 mln zł będą przeznaczone na zadania z Zielonego Budżetu.
  • W budżecie obywatelskim może wziąć udział każdy katowiczanin, bez względu na wiek.
  • Projekty w 10. edycji można składać od 4 do 28 kwietnia 2023 roku, następnie przejdą one weryfikację formalną i merytoryczną. Głosowanie odbędzie się we wrześniu.
  • Na przestrzeni dotychczasowych dziewięciu edycji budżetu obywatelskiego do realizacji wybrano 1140 zadań o łącznej wartości ponad 145 mln zł.

HARMONOGRAM X EDYCJI BUDŻETU OBYWATELSKIEGO

W KATOWICACH

  • Zgłaszanie projektów zadań do Budżetu Obywatelskiego             od 4 do 28 kwietnia 2023 r.
  • Weryfikacja formalna i ogłoszenie wyników                                   do 29 maja 2023 r.
  • Łączenie zgłoszonych wniosków                                                       do 30 czerwca 2023 r.
  • Zgłaszanie zastrzeżeń i uwag do zadań                                            do 30 czerwca 2023 r.
  • Weryfikacja merytoryczna i ogłoszenie wyników                           do 10 sierpnia 2023 r.
  • Wycofanie wniosku                                                                            do 25 sierpnia 2023 r.
  • Głosowanie                                                                                          od 11 do 24 września 2023 r.
  • Podanie wyników głosowania                                                            do 29 września 2023 r.

ZIELONY BUDŻET

IV EDYCJA ZIELONEGO BUDŻETU MIASTA KATOWICE

Po raz czwarty mieszkańcy Katowic będą mogli zgłaszać swoje propozycje w ramach Zielonego Budżetu miasta Katowice. W tym roku nabór wniosków rozpocznie się 4 kwietnia. Katowiczanie, podobnie jak w poprzednim roku, mogą zagospodarować 3 mln złotych. Kwota ta została podzielona między 22 dzielnice miasta, wyznaczono także pulę na projekty ogólnomiejskie.

HARMONOGRAM IV EDYCJI ZIELONEGO BUDŻETU MIASTA KATOWICE
 
•    Zgłaszanie projektów zadań do Zielonego Budżetu                                 od 4 do 28 kwietnia 2023 r.
•    I etap weryfikacji wraz z ogłoszeniem wyników   weryfikacji                do 5 czerwca 2023 r.
•    II etap weryfikacji wraz z ogłoszeniem wyników   
     weryfikacji                                                                                                    do 1 września 2023 r.
•    Etap pracy Zespołu Oceniającego                                                             do 27 września 2023 r.
•    Ogłoszenie wyników pracy Zespołu Oceniającego oraz                         do 29 września 2023 r.
     informacji o wyborze zadań do realizacji

Plan posiedzeń i dyżurów na 2023 r.

Plan posiedzeń i dyżurów Rady Dzielnicy nr 17 Giszowiec

                                       na 2023 rok

Posiedzenia

Dyżury

11.01.23 r.

4.01.23 r.

15.02.23 r.

1.02.23 r.

19.04.23 r.

1.03.23 r.

24.05.23 r.

5.04.23 r.

21.06.23 r.

10.05.23 r.

13.09.23 r.

7.06.23 r.

8.11.23 r.

6.09.23 r.

4.10.23 r.

8.11.23 r.

6.12.23 r.

Miejsce posiedzeń oraz dyżurów: Miejski Dom Kultury „Szopienice-Giszowiec”, Filia nr 2 Plac pod Lipami 1, 3-3a Katowice-Giszowiec „Gawlikówka”.

Rozpoczęcie posiedzeń: godzina 18.00. Dyżur: od godziny 17.00 do 18.00.

Informacja o sposobie odbywania posiedzeń i dyżurów dostępna będzie na stronie internetowej Rady, na BIP-ie UM Katowice.