katowice dla odmiany150    

      Rada Jednostki Pomocniczej Nrrjp17fGiszowiec

A A A

 W Państwie Polskim w czasach przemian ustroju politycznego, wiele Ustaw zostało poddanych nowelizacji, wiele zostało powołanych do życia. Obecny ustrój i poglądy społeczeństwa doprowadziły do nowych reform ustawowych. Jedna z nich, która po 1989 roku weszła w życie, to reforma samorządowa z 1990 roku – stanowiła przejście od centralistycznego zarządzenia państwem do samorządności obywatelskiej. W odczuciu obywateli niewiele się jednak zmieniło. Władza samorządowa urzędowała w tych samych siedzibach, co ich poprzednicy. Mieszkańcy swoje sprawy dalej załatwiali w Urzędach Gmin lub Miast. Pozostał nawet powszechny wśród obywateli sposób głosowania – głos na pierwszego z listy. Nadal Nasz kraj był podzielony na dwie grupy. Oni, – czyli władza, oraz My, – czyli mieszkańcy. Odpowiedzią na większą aktywność mieszkańców jest rozwój jednostek pomocniczych gminy. Jednostki są pomostem w pionowym i poziomym rozumieniu zasady pomocniczości. Ze względu na specyfkę działania, oddolny i społeczny charakter przypominają organizacje pozarządowe.

 Jednostki pomocnicze gminy w ujęciu obecnie obowiązującej Ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
Ustawodawca w sposób bardzo ogólny zarysował instytucję jednostek pomocniczych gminy w ustawie, pozostawiając swobodę w tym zakresie prawu miejscowemu. Najważniejszym elementem Ustawy jest art. 5

1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy miasto.
2. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy.

CZYM WIEC SĄ JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY?

 Ustawa nie podaje defnicji. Jednak przez analogię do uregulowań w kwestii gminy, powiatu czy województwa, należy wskazać, że jest to wspólnota terytorialna mieszkańców. W odróżnieniu od jednostek samorządowych, jednostki pomocnicze nie posiadają osobowości prawnej i w związku z tym nie mogą we własnym imieniu i na własną odpowie-dzialność podejmować czynności prawnych. Ich działanie zależne jest od gminy. To gmina określa kompetencje, sposób wyboru, granice jednostki. Gmina została wyposażona w kompetencje do określenia:


- sposobu powołania jednostki pomocniczej,
- nazwy i obszarów jednostki pomocniczej, w tym ilości zamieszkujących na tym obszarze mieszkańców,
- zasad i trybu wyborów organów jednostki pomocniczej,
- zadań organów jednostki pomocniczej i sposobów organizacji,
- zakresu zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposobu ich realizacji,
- zakresu i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.

 Rada Gminy dokonuje tego w drodze uchwały określającej zasady powoływania i funkcjonowania jednostek pomocniczych gminy, a następnie nadającej statut konkretnej jednostce pomocniczej. Gmina tworzy na swoim terenie jednostki pomocnicze o równorzędnym statucie. Następnie w poszczególnych jednostkach przeprowadzane są wybory organów Rad Jednostek Pomocniczych. Pełne zadania i określenia elementów powołania jednostek reguluje Ustawa, która odróżnia powoływania rady w sołectwach, gminach czy województwach. W naszym przypadku skupiamy się na procesie zgodnym z Radą Gminy. W gminach posiadających statut miasta, Ustawa z 1990 roku o samorządach terytorialnych, umożliwia utworzenie jednostek pomocniczych. W przypadku dzielnic precyzyjnie określa liczbę radnych oraz konieczność wyboru Zarządu i Przewodniczącego Zarządu. W celu realizacji zadań Rada Miasta wydziela część budżetu gminy z przeznaczeniem na roczne zadania Rady Jednostki Samorządowej. Miasto Katowice przeznacza obecnie kwotę 150 000,00 PLN na każdą z poszczególnych dzielnic, w której powołana zostaje trenowa jednostka.

ZARZĄDZANIE JEDNOSTKĄ POMOCNICZĄ GMINY – DZIELNICĄ

 Ustawodawca w przepisie art. 37 cytowanej ustawy stanowi, iż organem uchwałodawczym w dzielnicy jest rada o liczbie członków ustalonej według art. 17, nie więcej jednak niż 21, natomiast organem wykonawczym w dzielnicy jest Zarząd na czele, którego stoi Przewodniczący. Natomiast artykuł 37a uprawnia Przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej do udziału w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu. Przepis artykułu 48 cytowanej ustawy zezwala jednostce pomocniczej na zarządzanie mieniem komunalnym i korzystanie z niego oraz rozporządzania dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie. Wobec analizy przepisów Ustawy o samorządzie gminnym, należy stwierdzić, że ustawodawca nie nakłada na gminę żadnych obowiązków w zakresie ich kształtowania i utworzenia jednostek.

ZADANIA JEDNOSTKI POMOCNICZEJ

 Konsekwencją określenia roli jednostki pomocniczej gminy jest przypisanie jej zadań oraz kompetencji w Statucie Rady Jednostki Pomocniczej. Znajdziemy następujące określenia: cele, zadania, zakres działań, zadania organów. Większość zadań możemy realizować w tzw. „projektach miękkich”, ale można też rozszerzać zadania zgodnie z zapotrzebowaniem mieszkańców. Poniższe przykłady odzwierciedlają główną istotę zadań które przyszła rada może wnieść w życie.
- organizowanie, inicjowanie i koordynowanie przedsięwzięć (inicjatyw) mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców Osiedla;
- opiniowanie projektu budżetu Miasta,
- zapewnianie ścisłego współdziałania z Radą Miejską i jej Komisjami oraz Prezydentem Miasta;
- uczestnictwo przedstawiciela Rady Jednostki, w komisjach przetargowych organizowanych przez jednostki organizacyjne Miasta, w tym administracje nieruchomościami, w zakresie spraw w całości realizowanych na obszarze Osiedla wraz z oceną realizacji tych zadań;
- uczestnictwo w planowaniu, budowy i remontów obiektów komunalnych, w tym: dróg i ulic oraz ich oświetlenia, wodociągów, kanalizacji, sieci zaopatrujących w energię elektryczną i cieplną budynki mieszkalne, urządzeń sportowych; planu rzeczowego i fnansowego zakładania i utrzymania zieleni komunalnej oraz terenów rekreacyjnych,
- umożliwienie uczestnictwa społeczności lokalnych w rozstrzyganiu spraw związanych z interesem ogólnomiejskim, a mającym wpływ na warunki życia w miejscu zamieszkania,
- przedstawianie opinii odnośnie uchwalania studium uwarunkowań i kierunków zago-spodarowania przestrzennego dzielnicy oraz planów szczegółowego zagospodarowania przestrzennego Osiedla, a także jego zmian,
- wspieranie inicjatyw i działań służących integracji społeczności osiedlowej.

 Opisane przykłady, które Jednostka Pomocnicza wdroży w życie, spełni dwie podstawowe funkcje: opiniotwórczą i inicjatywną, ponadto decydującą – jedynie w nielicznych przykładach, jednak decyzje te podejmowane są w imieniu gminy. Jednostka Pomocnicza podlega kontroli władz miasta i jest zależna pod względem fnansowym.

Wiadomości

Konkurs fotograficzny "Giszowiec w obiektywie"

Konkurs fotograficzny


 

Elektroodpady

 

ELEKTROODPADY

 

                Od 1 lipca mieszkańcy Katowic będą mogli bezpłatnie skorzystać z bezpośredniego odbioru zużytych sprzętów

z   mieszkań i domów jednorodzinnych.

   Mieszkańcy będą mieli dwie możliwości skorzystania z nowej usługi – poprzez kontakt telefoniczny (pod numerem

telefonu 12/292 66 66) lub za pomocą formularza zgłoszeniowego, znajdującego się na stronie

internetowej www.elektrosmieciarka.pl.

   Zgłoszenia będą przyjmowane od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00, a elektroodpady będą odbierane

w uzgodnionym z operatorem przedziale czasowym.

Zielony Budżet

 

 

ZIELONY BUDŻET – II EDYCJA

Rozpoczął się nabór wniosków do II edycji Zielonego Budżetu w Katowicach. Do dyspozycji jest 3 mln złotych na realizację zielonych pomysłów w mieście. Swoje pomysły można zgłaszać do 27 maja 2021 r.

 

Co można zgłosić w ramach Zielonego Budżetu?

 

Projekty, które z założenia są dobre dla środowiska naturalnego czy bytowania zwierząt. W ramach tej procedury możesz zgłosić zadnia takie jak:

- zazielenienie przestrzeni publicznej;
- systemowa rewitalizacja skwerów i parków;
- tworzenie łąk kwietnych;
- tworzenie ogrodów deszczowych i zbiorników małej retencji na terenach skwerów i parków miejskich;
- projekty związane z systemowymi programami dotyczącymi zwierząt (sterylizacja, zajęcia edukacyjne o właściwej opiece oraz odżywianiu);
- warsztaty i działania edukacyjne w zakresie ekologii i ochrony przyrody.

Orientacyjne koszty przykładowych zadań do Zielonego Budżetu można znaleźć w cenniku miejskim przygotowanym przez Zakład Zieleni Miejskiej w Katowicach.

Zadanie musi być zlokalizowane na terenie stanowiącym własność miasta Katowice lub Skarbu Państwa będącym w użytkowaniu wieczystym miasta Katowice.

W przypadku zgłaszania projektu do Zielonego Budżetu, nie trzeba żadnych oświadczeń ani listy podpisów mieszkańców popierających projekt!

Wypełniony formularz zgłoszeniowy należy złożyć w dniach od 26 kwietnia do 27 maja 2021 r.


1. pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym) na adres: Wydział Komunikacji Społecznej Urząd Miasta Katowice, Rynek 13, 40-003 Katowice, lub

2. drogą elektroniczną poprzez:

a) Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Urzędu Miasta Katowice lub
b) wiadomość e-mail na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w formie załącznika do wiadomości

 

HARMONOGRAM II EDYCJI ZIELONEGO BUDŻETU MIASTA KATOWICE

 

  1. Akcja informacyjno-promocyjna - od 12 do 25 kwietnia 2021 r.
  2. Zgłaszanie projektów zadań do Zielonego Budżetu - od 26 kwietnia do 27 maja 2021 r.
  3. I etap weryfikacji - do 17 czerwca 2021 r.
  4. Ogłoszenie wyników I etapu weryfikacji - do 24 czerwca 2021 r.
  5. II etap weryfikacji - do 2 września 2021 r.
  6. Ogłoszenie wyników II etapu weryfikacji - do 9 września 2021 r.
  7. Etap pracy Zespołu Oceniającego - do 23 września 2021 r.
  8. Ogłoszenie wyników pracy Zespołu Oceniającego oraz informacji o wyborze zadań do realizacji - do 30 września  21 r.

Informacje na temat procesu Zielonego Budżetu miasta Katowice dostępne są na stronie: www.katowice.eu/zielonybudzet


 

SPIS POWSZECHNY

Spis powszechny

 

Facebook/Linked In/Instagram

Dlaczego spis powszechny jest ważny dla nas wszystkich?

Bo jego wyniki pozwalają odpowiadać na nasze potrzeby na poziomie lokalnym i globalnym. Stanowią wyznacznik dla tworzenia budżetów przez samorządy oraz podstawę określania wysokości subwencji państwowych czy dotacji dla gmin i województw.

Wyniki uzyskane ze Spisu powszechnego wykorzystywane są przez kluczowe resorty do planowania działań w zakresie oświaty, ochrony zdrowia, polityki żywnościowej, finansów, zagospodarowania przestrzennego, potrzeb mieszkaniowych czy gospodarki wodno- ściekowej.

Informacje statystyczne pozyskane dzięki spisowi ludności, konieczne do złożenia wniosków i sporządzenia studiów wykonalności projektów lub do stworzenia biznesplanów, wykorzystują przedsiębiorcy oraz beneficjenci funduszy europejskich w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

Wysokość dotacji unijnych oraz liczba miejsc w Parlamencie Europejskim zależą m.in. od liczby mieszkańców, określonej wynikami ostatniego spisu.

To wydarzenie ma znaczenie dla nas wszystkich!

 

Wejdź na spis.gov.pl i spisz się przez Internet!

Narodowy Spis Ludności i Mieszkań 2021 trwa od 1 kwietnia.

#LiczymySięDlaPolski #LiczySięKażdy #NSP2021 #GUS #potrzebyPolaków

 

Twitter

Dlaczego spis powszechny jest tak ważny? Bo jego wyniki pozwalają odpowiadać na nasze potrzeby na poziomie lokalnym i globalnym. To wydarzenie ma znaczenie dla nas wszystkich.

Od 1 kwietnia spisz się przez Internet na spis.gov.pl

#LiczymySięDlaPolski #LiczySięKażdy #NSP2021 #GUS #potrzebyPolaków


 

 

VIII edycja Budżetu Obywatelskiego

VIII EDYCJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO

 

Harmonogram VIII Budżetu Obywatelskiego:

 

Zgłaszanie projektów zadań do Budżetu Obywatelskiego

od 9 marca do 22 kwietnia 2021 r.

Weryfikacja formalna

do 11 maja 2021 r.

Ogłoszenie wyników weryfikacji formalnej

do 12 maja 2021 r.

Łączenie zgłoszonych wniosków

do 1 lipca 2021 r.

Możliwość zgłaszania zastrzeżeń i uwag do zgłoszonych zadań

​do 1 lipca 2021 r.

Weryfikacja merytoryczna

do 2 sierpnia 2021 r.

Ogłoszenie wyników weryfikacji merytorycznej

do 16 sierpnia 2021 r.

Wycofanie wniosku

do 30 sierpnia 2021 r.

Ogłoszenie wykazu Stacjonarnych Punktów Głosowania

​do 30 sierpnia 2021 r.

Głosowanie

od 6 do 19 września 2021 r.

Podanie wyników głosowania – oficjalne zamknięcie procesu wyboru zadań do realizacji

do 29 września 2021 r.


Projekt do Budżetu Obywatelskiego można zgłosić za pomocą jednej z dostępnych form
:

 

  • przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Urzędu Miasta Katowice;
  • drogą mailową na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – gdzie załącznikami do e-maila powinny być: wniosek oraz skany obligatoryjnych załączników;
  • za pomocą elektronicznego generatora wniosków dostępnego od 9 marca 2021 r. na bo.katowice.eu
  • pocztą tradycyjną na adres: Wydział Komunikacji Społecznej, Urząd Miasta Katowice, Rynek 13, 40-003 Katowice (uwaga! wysłany wniosek powinien dotrzeć do Wydziału Komunikacji Społecznej do dnia 22 kwietnia br.)
  • osobiście dostarczyć go do Punktu Konsultacyjnego po wcześniejszym umówieniu drogą telefoniczną.

 

W przypadku przesłania dokumentów drogą elektroniczną wniosek wraz z załącznikami nie może przekraczać pojemności 10 MB, a każdy pojedynczy wniosek powinien zostać zgłoszony osobno (jeżeli chcesz zgłosić kilka wniosków drogą e-mailową, to każdy z nich wraz z kompletem załączników musi być wysłany osobną wiadomością).

 

Wszystkie informacje dostępne na stronie : http://bo.katowice.eu/