katowice dla odmiany150    

      Rada Jednostki Pomocniczej Nrrjp17fGiszowiec

Koronawirus

  • Koronawirus

    Informacje dla mieszkańców

A A A

 W Państwie Polskim w czasach przemian ustroju politycznego, wiele Ustaw zostało poddanych nowelizacji, wiele zostało powołanych do życia. Obecny ustrój i poglądy społeczeństwa doprowadziły do nowych reform ustawowych. Jedna z nich, która po 1989 roku weszła w życie, to reforma samorządowa z 1990 roku – stanowiła przejście od centralistycznego zarządzenia państwem do samorządności obywatelskiej. W odczuciu obywateli niewiele się jednak zmieniło. Władza samorządowa urzędowała w tych samych siedzibach, co ich poprzednicy. Mieszkańcy swoje sprawy dalej załatwiali w Urzędach Gmin lub Miast. Pozostał nawet powszechny wśród obywateli sposób głosowania – głos na pierwszego z listy. Nadal Nasz kraj był podzielony na dwie grupy. Oni, – czyli władza, oraz My, – czyli mieszkańcy. Odpowiedzią na większą aktywność mieszkańców jest rozwój jednostek pomocniczych gminy. Jednostki są pomostem w pionowym i poziomym rozumieniu zasady pomocniczości. Ze względu na specyfkę działania, oddolny i społeczny charakter przypominają organizacje pozarządowe.

 Jednostki pomocnicze gminy w ujęciu obecnie obowiązującej Ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
Ustawodawca w sposób bardzo ogólny zarysował instytucję jednostek pomocniczych gminy w ustawie, pozostawiając swobodę w tym zakresie prawu miejscowemu. Najważniejszym elementem Ustawy jest art. 5

1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy miasto.
2. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy.

CZYM WIEC SĄ JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY?

 Ustawa nie podaje defnicji. Jednak przez analogię do uregulowań w kwestii gminy, powiatu czy województwa, należy wskazać, że jest to wspólnota terytorialna mieszkańców. W odróżnieniu od jednostek samorządowych, jednostki pomocnicze nie posiadają osobowości prawnej i w związku z tym nie mogą we własnym imieniu i na własną odpowie-dzialność podejmować czynności prawnych. Ich działanie zależne jest od gminy. To gmina określa kompetencje, sposób wyboru, granice jednostki. Gmina została wyposażona w kompetencje do określenia:


- sposobu powołania jednostki pomocniczej,
- nazwy i obszarów jednostki pomocniczej, w tym ilości zamieszkujących na tym obszarze mieszkańców,
- zasad i trybu wyborów organów jednostki pomocniczej,
- zadań organów jednostki pomocniczej i sposobów organizacji,
- zakresu zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposobu ich realizacji,
- zakresu i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.

 Rada Gminy dokonuje tego w drodze uchwały określającej zasady powoływania i funkcjonowania jednostek pomocniczych gminy, a następnie nadającej statut konkretnej jednostce pomocniczej. Gmina tworzy na swoim terenie jednostki pomocnicze o równorzędnym statucie. Następnie w poszczególnych jednostkach przeprowadzane są wybory organów Rad Jednostek Pomocniczych. Pełne zadania i określenia elementów powołania jednostek reguluje Ustawa, która odróżnia powoływania rady w sołectwach, gminach czy województwach. W naszym przypadku skupiamy się na procesie zgodnym z Radą Gminy. W gminach posiadających statut miasta, Ustawa z 1990 roku o samorządach terytorialnych, umożliwia utworzenie jednostek pomocniczych. W przypadku dzielnic precyzyjnie określa liczbę radnych oraz konieczność wyboru Zarządu i Przewodniczącego Zarządu. W celu realizacji zadań Rada Miasta wydziela część budżetu gminy z przeznaczeniem na roczne zadania Rady Jednostki Samorządowej. Miasto Katowice przeznacza obecnie kwotę 150 000,00 PLN na każdą z poszczególnych dzielnic, w której powołana zostaje trenowa jednostka.

ZARZĄDZANIE JEDNOSTKĄ POMOCNICZĄ GMINY – DZIELNICĄ

 Ustawodawca w przepisie art. 37 cytowanej ustawy stanowi, iż organem uchwałodawczym w dzielnicy jest rada o liczbie członków ustalonej według art. 17, nie więcej jednak niż 21, natomiast organem wykonawczym w dzielnicy jest Zarząd na czele, którego stoi Przewodniczący. Natomiast artykuł 37a uprawnia Przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej do udziału w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu. Przepis artykułu 48 cytowanej ustawy zezwala jednostce pomocniczej na zarządzanie mieniem komunalnym i korzystanie z niego oraz rozporządzania dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie. Wobec analizy przepisów Ustawy o samorządzie gminnym, należy stwierdzić, że ustawodawca nie nakłada na gminę żadnych obowiązków w zakresie ich kształtowania i utworzenia jednostek.

ZADANIA JEDNOSTKI POMOCNICZEJ

 Konsekwencją określenia roli jednostki pomocniczej gminy jest przypisanie jej zadań oraz kompetencji w Statucie Rady Jednostki Pomocniczej. Znajdziemy następujące określenia: cele, zadania, zakres działań, zadania organów. Większość zadań możemy realizować w tzw. „projektach miękkich”, ale można też rozszerzać zadania zgodnie z zapotrzebowaniem mieszkańców. Poniższe przykłady odzwierciedlają główną istotę zadań które przyszła rada może wnieść w życie.
- organizowanie, inicjowanie i koordynowanie przedsięwzięć (inicjatyw) mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców Osiedla;
- opiniowanie projektu budżetu Miasta,
- zapewnianie ścisłego współdziałania z Radą Miejską i jej Komisjami oraz Prezydentem Miasta;
- uczestnictwo przedstawiciela Rady Jednostki, w komisjach przetargowych organizowanych przez jednostki organizacyjne Miasta, w tym administracje nieruchomościami, w zakresie spraw w całości realizowanych na obszarze Osiedla wraz z oceną realizacji tych zadań;
- uczestnictwo w planowaniu, budowy i remontów obiektów komunalnych, w tym: dróg i ulic oraz ich oświetlenia, wodociągów, kanalizacji, sieci zaopatrujących w energię elektryczną i cieplną budynki mieszkalne, urządzeń sportowych; planu rzeczowego i fnansowego zakładania i utrzymania zieleni komunalnej oraz terenów rekreacyjnych,
- umożliwienie uczestnictwa społeczności lokalnych w rozstrzyganiu spraw związanych z interesem ogólnomiejskim, a mającym wpływ na warunki życia w miejscu zamieszkania,
- przedstawianie opinii odnośnie uchwalania studium uwarunkowań i kierunków zago-spodarowania przestrzennego dzielnicy oraz planów szczegółowego zagospodarowania przestrzennego Osiedla, a także jego zmian,
- wspieranie inicjatyw i działań służących integracji społeczności osiedlowej.

 Opisane przykłady, które Jednostka Pomocnicza wdroży w życie, spełni dwie podstawowe funkcje: opiniotwórczą i inicjatywną, ponadto decydującą – jedynie w nielicznych przykładach, jednak decyzje te podejmowane są w imieniu gminy. Jednostka Pomocnicza podlega kontroli władz miasta i jest zależna pod względem fnansowym.

Wiadomości

VIII edycja Budżetu Obywatelskiego

VIII EDYCJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO

 

Harmonogram VIII Budżetu Obywatelskiego:

 

Zgłaszanie projektów zadań do Budżetu Obywatelskiego

od 9 marca do 22 kwietnia 2021 r.

Weryfikacja formalna

do 11 maja 2021 r.

Ogłoszenie wyników weryfikacji formalnej

do 12 maja 2021 r.

Łączenie zgłoszonych wniosków

do 1 lipca 2021 r.

Możliwość zgłaszania zastrzeżeń i uwag do zgłoszonych zadań

​do 1 lipca 2021 r.

Weryfikacja merytoryczna

do 2 sierpnia 2021 r.

Ogłoszenie wyników weryfikacji merytorycznej

do 16 sierpnia 2021 r.

Wycofanie wniosku

do 30 sierpnia 2021 r.

Ogłoszenie wykazu Stacjonarnych Punktów Głosowania

​do 30 sierpnia 2021 r.

Głosowanie

od 6 do 19 września 2021 r.

Podanie wyników głosowania – oficjalne zamknięcie procesu wyboru zadań do realizacji

do 29 września 2021 r.


Projekt do Budżetu Obywatelskiego można zgłosić za pomocą jednej z dostępnych form
:

 

  • przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Urzędu Miasta Katowice;
  • drogą mailową na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – gdzie załącznikami do e-maila powinny być: wniosek oraz skany obligatoryjnych załączników;
  • za pomocą elektronicznego generatora wniosków dostępnego od 9 marca 2021 r. na bo.katowice.eu
  • pocztą tradycyjną na adres: Wydział Komunikacji Społecznej, Urząd Miasta Katowice, Rynek 13, 40-003 Katowice (uwaga! wysłany wniosek powinien dotrzeć do Wydziału Komunikacji Społecznej do dnia 22 kwietnia br.)
  • osobiście dostarczyć go do Punktu Konsultacyjnego po wcześniejszym umówieniu drogą telefoniczną.

 

W przypadku przesłania dokumentów drogą elektroniczną wniosek wraz z załącznikami nie może przekraczać pojemności 10 MB, a każdy pojedynczy wniosek powinien zostać zgłoszony osobno (jeżeli chcesz zgłosić kilka wniosków drogą e-mailową, to każdy z nich wraz z kompletem załączników musi być wysłany osobną wiadomością).

 

Wszystkie informacje dostępne na stronie : http://bo.katowice.eu/







sesja w marcu

Komunikat

XIV sesja RJP nr 17 odbędzie się 8.03.2021 r. od godziny 18.00

w systemie zdalnym.

link    

https://join.skype.com/eUeDHgtm6nRy

Katowicka Karta Mieszkańca

katowicka karta mieszkanca

 

KATOWICKA KARTA MIESZKAŃCA

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta zostanie wprowadzona Katowicka Karta Mieszkańca.

Kartę mogą otrzymać osoby zameldowane lub płacące podatki w Katowicach.

 

 

 Formy karty.

1. Karta plastikowa. Można ją otrzymać w Urzędzie Miasta Katowice – Biuro Obsługi Klienta KKM przy ul. Pocztowej 5.

Można także wcześniej wypełnić wniosek dostępny pod adresem www.kkm.katowice.eu.

 

2karta mieszkańca android. Aplikacja w s

martfonie ( Android i IOS).

Aplikacja mobilna – zameldowani na stałe w Katowicach, mogą kartę pobrać sami. Po automatycznym sprawdzeniu w bazie meldunkowej, należy pobrać i uruchomić bezpłatną aplikację (m-Karta) z Google Play (smartfony z system Android) lub App Store (smartfony z systemem IOS), uruchomić ją i wykonać pojawiające się polecenia.

3 .Wybrana karta bankomatowa z rozbudowaną funkcją KKM.

Katowicka Karta Mieszkańca może zostać zakodowana na karcie bankowej w dowolnym punkcie honorującym zniżki – np. w nowo wybudowanych katowickich basenach (pełna lista punktów dostępna jest na stronie kkm.katowice.eu).

Osoby płacące podatek w Katowicach muszą dostarczyć do Biura Obsługi Klienta pierwszą stronę deklaracji podatkowej.

 


 

Zasłużony dla Miasta Katowice Pan Jerzy Forajter

UMKatowice JF

 

 

,,ZASŁUŻONY DLA MIASTA KATOWICE”

 

 

Pan Jerzy Forajter, długoletni Radny Miasta Katowice i jej przewodniczący,

Uchwałą Rady Miasta z dnia 11 września 2020 roku otrzymał tytuł "Zasłużony dla Miasta Katowice.

 

 

 

Serdecznie gratulujemy

Rada Jednostki Pomocniczej nr 17

 

 

 

 

 

 


 

Budżet Obywatelski Katowice VII Edycja

bokatowice VII

Między 7 a 20 września 2020 roku mieszkańcy Katowic

zdecydują o wybraniu zadań do realizacji w ramach VII edycji Budżetu Obywatelskiego. 

Głosowanie, podobnie jak w ostatnich latach, odbywać się będzie tylko drogą elektroniczną. 

Instrukcja głosowania dostępna jest >>TUTAJ<<. Jeśli chcesz przejść do panelu głosowania należy kliknąć w poniższy link:

 

przycisk głosuj

 


Przypominamy, że każdy mieszkaniec dysponuje trzema głosami na zadania ogólnomiejskie i trzema głosami na zadania lokalne.

Informacje szczegóowe są dostepne na stronie bo.katowice.eu >> szczegóły <<

MOBILNYCH PUNKTÓW GŁOSOWANIA: JP NR 17 GISZOWIEC, Plac Pod Lipami w dniu 10.09.2020 (godz. 9.00-11.00)

PROJEKTY GISZOWIEC
L17 01 VII
L17 02 VII
L17 03 VII
L17 04 VII
L17 05 VII
L17 06 VII
L17 07 VII

 

PROJEKTY OGÓLNOMIEJSKIE >> Tutaj<<

 

Plakat ogólny do promocji głosowania